Společnost Samsung představila 98palcový model televizoru. Rozhodl jsem se zjistit, čím se tento model televizoru liší. Bohužel jsem nedokázal dobře pochopit jeho vlastnosti a proč za něj Samsung požaduje 39 999 Kč. Provedu srovnání a stručnou recenzi nového televizoru QN100B.

Náklady na televizor Samsung QN100B

První, co mě zaujalo, je cena 40 000 dolarů za 98palcový televizor s celým modelovým číslem 98QN100B.

Pokud jde o cenu, vyhledal jsem ceny podobných televizorů Samsung a zde jsou náklady na jiné modely televizorů, které jsem našel na webových stránkách společnosti Samsung.

• 98QN90A – 12999 USD; jedná se o model 2021.
  • 98QN85B – 12999 USD
  • 98QN90B – 12999 USD
  • 98QN95B – 12999 USD
  • 85QN95B – 2799 USD.

Cena modelu QN100B je tedy 408 USD za palec,

98palcový televizor mladší řady stojí 132 dolarů za palec.

Cena 85palcového televizoru je 33 dolarů za palec.

Proč je v nákladech na obrazovky tak velký rozdíl? Měli byste vědět, že 80 % ceny televizoru tvoří cena obrazovky; na ceně televizoru se podílí několik faktorů.

Výrobní náklady – kolik obrazovek lze vyrobit během jednoho procesu odlévání; čím větší obrazovka, tím více času je potřeba na výrobu mnoha displejů.

Míra zmetkovitosti – procento zmetků při výrobě takto velkých panelů, zejména při zavádění nových technologií, může dosahovat poměrně vysokých hodnot.

Cena displeje závisí na výrobních podmínkách a na tom, kolik panelů lze vyrobit v jednom procesu; 98″ obrazovka je drahá. Do ceny dobrých panelů, které se posílají na výrobu televizorů, se samozřejmě započítávají i náklady na vadné panely.

Je těžké říci, co způsobuje tak vysokou cenu za televizor, ale mohu jen vyjádřit svůj názor. Myslím si, že televizor je nepřiměřeně drahý a zopakuje osud 110″ micro LED televizoru Samsung. Pro ty, kteří nevědí, co bylo na micro LED TV špatně, to stručně řeknu. Vysoká cena televizoru, složitá instalace a ve výsledku se vyrobené televizory povalují na skladech. Nikdo je nechce koupit.

Kdo vyrábí 98palcové obrazovky pro televizory Samsung?

Měli byste vědět, že od roku 2022 již společnost Samsung nevyrábí displeje LED pro televizory. Továrna na výrobu LED obrazovek byla prodána čínské společnosti TCL; továrna se nachází v Číně. Panel LED o velikosti 98 palců tedy není od společnosti Samsung. Televizory s obrazovkami o úhlopříčce 98 palců a vyrábějí jiné společnosti. Podívejme se, o jaké společnosti se jedná.

• LG – nevyrábí 98palcové televizory; největší LED televizory mají úhlopříčku 86 palců. O společnosti LG jsem uvažoval, protože je přímým konkurentem společnosti Samsung.
  • TCL – v nabídce TCL je takový televizor model 98R754, cena 8 499 USD
  • Huawei – Huawei Smart Screen V98, ale pouze pro čínský trh, cena 5000 USD
  • Xiaomi – Xiaomi Redmi MAX 98 za cca 7000 USD

98palcové televizory vyrábí jen několik společností a především čínské společnosti. S největší pravděpodobností 98palcový televizor vyrábí společnost TCL.

Rychlá recenze televizoru 98QN100B.

Nyní se podívejme na to, čím je tento televizor výjimečný, abyste za 98palcovou obrazovku dali spoustu peněz.

98QN100B Design.

Je pochopitelné, že když Samsung nabízí televizor v této cenové relaci, vyplatí se mu vsadit na kvalitní tělo a kovovou povrchovou úpravu. U dnešních televizorů, zejména takto velkých, však obrazovka zabírá 99,9 % viditelné plochy a při sledování televizoru nevidíte rámeček. Jednou z vlastností televizoru je navíc to, že „mozek“ televizoru, procesor a porty, jsou v samostatné jednotce One Connect. K displeji se připojuje jedním speciálním kabelem a One Connect je připevněn na zadní straně stojanu televizoru. Toto řešení bylo již dříve prezentováno, protože se obvykle používá u velkých televizorů. Cílem je co nejvíce ztenčit displej, odstranit porty a usnadnit jeho opravu. V případě poruchy elektroniky je výměna malé jednotky mnohem snazší než oprava takto velkého televizoru.

98QN100B Displej

Jak jsem již řekl, displej tvoří 80-90 % ceny televizoru. Co je na tomto displeji jedinečného? Je vyroben technologií kvantových teček a má barevný gamut DCI-P3. DCI-P3 je stejný jako Adobe RGB a není na něm nic zvláštního. Mini LED podsvícení by bylo poměrně novým vynálezem, ale měli byste vědět, že první mini LED obrazovky vyšly před třemi lety.

Několik informací o podsvícení obrazovek LED: původně byly pásky LED umístěny po stranách obrazovky. Za matricí obrazovky se nachází speciální reflexní vrstva, která rovnoměrně rozptyluje světlo za pixely obrazovky, a místní stmívání lze provádět pouze ve velkých oblastech. Poté bylo vynalezeno umístění LED diod na zadní stranu obrazovky po celé ploše; LED diody mají čočky, které světlo rozptylují. Mini LED je, když je za obrazovkou umístěno mnoho malých LED diod; v závislosti na velikosti obrazovky jich může být několik set nebo několik tisíc. Při tomto uspořádání podsvícení lze lépe využít místní stmívání, které zlepšuje černé světlo; to již není neobvyklé.

Obrazovka je opatřena antireflexní vrstvou, která snižuje odraz okolního světla a zvyšuje pohodlí při sledování televize. Obrazovka podporuje aktuální frekvenci 120 Hz. O barevné hloubce Samsung skromně mlčí, uvádí pouze, že televizor podporuje miliardu odstínů. Mohlo by se však jednat o 10bitovou nebo 8bitovou obrazovku + FRC. Některé zdroje tvrdí, že panel je 8bitový plus dithering. Zda je tomu skutečně tak, se mi však zatím nepodařilo potvrdit.

Také jsem viděl zmínku, že televizor má špičkový jas 5000 lumenů. Mnoho lidí to opakuje jako něco mimořádného, ale špičkový jas je jas bílého pozadí se 100% jasem a 100% kontrastem a 100% podsvícením. Nemyslím si, že se díváte na bílou obrazovku nebo ji používáte jako náhradu osvětlení v místnosti. Pro člověka je pohodlné dívat se na obrazovku, která má jas 350-450 lumenů. Výrobci používají špičkový jas jako marketing; má velká čísla, ale v praxi tento špičkový jas nikdy neuvidíte.

Je tu však jedna funkce, a to použití technologie OTS Pro pro vysílání zvuku. Reproduktorů v televizoru je 14 kusů, více informací později.

98QN100B Zvuk

Zvuk televizoru není špatný; používá zvukový systém 6.4.4 s celkovým výkonem 120 W. Implementovány jsou technologie Dolby Atmos a OTS Pro. Zvuk není na televizor špatný; předpokládá se, že akustika televizoru bude fungovat ve spojení s externí reproduktorovou soustavou a vytvoří velmi kvalitní zvuk.

Procesor 98QN100B

Neuronový kvantový procesor 4K, Neuroprocesor, no, jak víte, je to jen marketing; je módní používat název neuronové sítě, neuroprocesor. Ale v televizorech nic takového není. Slyšeli jste například o neuronovém procesoru v telefonu, ale já ještě ne. Některé programy se samozřejmě samy trénují a existují samozřejmě procesory, které jsou pro takové programy vysloveně určeny; tyto procesory mají unikátní architekturu a některá jádra lze využít pro porovnávací operace, tedy pro hledání nejlepšího výsledku. V televizoru nic takového nemáme, a co můžeme televizor naučit, když jeho úkolem je zobrazovat obraz na obrazovce? Televizor má programy, které analyzují, jak se zvuk šíří v místnosti, aby dosáhl co nejlepšího efektu, ale jsou to spíše primitivní programy a samozřejmě nemají programy neuronových sítí.

Přehled Televizor Samsung 98QN100B

Televizor je velmi drahý, ale jeho cena může být oprávněná. Nemyslím si však, že o tento model televizoru bude velký zájem. Cena je přece jen velmi vysoká; můžete si koupit o něco menší televizor s úhlopříčkou 85 palců, ale desetkrát levnější. Společnost Samsung však zřejmě věří, že tento model má perspektivu; model televizoru bude představen i v dalších regionech; alternativní čísla modelů jsou následující:

• QN98QN100B
  • GQ98QN100B
  • GQ98QN100BT,